Een employee experience (EX) is alles wat een (potentiële) medewerker ervaart bij een organisatie en hoe dit overeenkomt met zijn of haar verwachtingen. In deze training leer je de gewenste employee experience te bepalen en de huidige experience te identificeren om zo de gap tussen de ideale en huidige situatie vast te stellen. Tijdens de training gaan we aan de slag met employee journey mapping. Het in kaart brengen van een journey biedt inzicht in de stappen die een doelgroep persoon doorloopt om een bepaald doel te bereiken (job to be done). Dat kan bijvoorbeeld gaan over solliciteren, starten bij een bedrijf, ontwikkelen, trainingen volgen, beoordelen, declareren en adscheid nemen. Een klantreis visualiseert dit proces (de reis) vanuit het perspectief van de klant (de medewerker in dit geval). Gedurende elk van de fases gebruikt de doelgroep andere touchpoints en bestaan er andere behoeften. Een klantreis helpt om drijfveren, klantbeleving en behoeftes per fase te identificeren zodat de juiste oplossingen op het juiste moment via de meest relevante kanalen kunnen worden ontwikkeld. Een employee journey maakt zichtbaar waar verbeteringen mogelijk zijn om een optimale beleving te realiseren over alle contactmomenten en kanalen heen. Een betere employee experience helpt organisaties in het aantrekken, behouden en ontwikkelen van medewerkers die je organisatie succesvoller maken. Tevreden medewerkers zorgen voor meer tevreden klanten.

Onderwerpen

  • Wat is employee experience en hoe meet je dit?
  • Wat is een employee value proposition (EVP)?
  • Hoe kan je de de medewerkers tevredenheid beïnvloeden
  • Verschillende type experience (brand, employee, customer, employee, user en service)
  • Employee experience lifecycle en Employee journey mapping: fases, touchpoints, ervaringen en emoties
  • Verzamelen van inzichten
  • Creëren van de optimale employee experience: van employer branding tot internal branding.
  • Cases en voorbeelden uit de praktijk

Vormen: Training op Maat, Werksessie