Een ouderwets mooie zomer lijkt de reclame- en mediawereld in retrostemming te brengen.
Want als tegenhanger van alle mooie media innovaties waarover veel wordt gepraat en geschreven (voice, blockchain, AI), bespeur ik toch een kleine nostalgie trend.
Nostalgie is zeker niet negatief. Het wordt volgens wetenschappers juist als een positieve emotie omschreven die houvast geeft. Houvast in deze tijden van snelle innovatie en hypes.

GTST Magazine
Wat te denken van het GTST Magazine, dat nu voor het tweede jaar op rij uitkomt. Dus niet vier keer zoals in 2017, maar toch een heel dik tijdschrift om de fans in de zomerstop tevreden te houden.
De speciale GTST-app is er nog wel maar wordt niet meer ingezet voor de traditionele cliffhanger zoals voorheen met prijswinnende activaties zoals ‘Waar is Tim’ en ‘Springlevend’ in 2013 en 2014.

Vintage Love en Mama Mia
Net5 zet de hele zomer vol in op romcoms uit de jaren 90 onder de naam ‘Vintage Love’. Met films zoals Four Weddings And A Funeral, Notting Hill, Dirty Dancing, Pretty Woman en Cocktail.
Nostalgie ten top. En er wordt ook best goed naar gekeken als je het vergelijkt met alle series die deze zender avond aan avond de ether in slingert.
In de bioscoop haalt het vervolg op Mama Mia de kwakkelende bezoekersaantallen uit het slop.
Terecht heet deze film ‘Mama Mia Here We Go Again’.
En ook de reclame doet mee. Tot mijn vreugde is er namelijk een nieuwe commercial van Calvé!
Ik vind ‘m prachtig maar ook hier druipt de nostalgie ervan af!

Vliegtuigjes en emojis
Het mooie weer en de volle stranden inspireert adverteerders om ook weer good old vliegtuigsleepreclame in te zetten. Gewoon, zonder toeters en bellen: de boodschap in blokletters achter een vliegtuigje.
17 juli was de dag van de emoji. De smileys, product uit de jaren 70 volgens mij, zijn populairder dan ooit. Zo is er sinds kort een speciale emoji slider op Instagram. Daarmee kan je volgers vragen hoe 😋 ze iets vinden. Ook test Instagram het snel toevoegen van emojis in stories. Dat lijkt op Facebook maar – naar mijn mening – gaat Instagram hiermee ook steeds meer op Hyves en MSN lijken.
Of ben ik nu door de hitte bevangen? 😋