GOEDE VOORNEMENS

2018 is begonnen en het lijkt erop dat veel mediapartijen zich van hun beste kant willen laten zien. Vooral richting de consument.
Google heeft voor begin dit jaar een nieuwe browser beloofd waarmee je de meest irritante banner reclames niet meer zal zien. Geen pop-ups, video ads met geluid of beeldvullende knipperende sticky banners die je niet weg krijgt.

Sociaal
En Facebook lijkt toch een gevolg te geven aan het Explore Newsfeed experiment van eind vorig jaar (1). Niet dat er nu een aparte timeline wordt opgezet zoals in de test, maar er wordt nadrukkelijk voorrang gegeven aan berichten van vrienden en bekenden boven nieuwsberichten en berichten van bedrijven. Want sociale interactie is toch waar het social network voor bedoeld is, zegt Mark Zuckerberg met trouwe hondenogen.
Toch denk ik dat dit de opmaat is naar de invoering van een aparte feed. Dat je straks twee timelines in Facebook hebt: een voor persoonlijke berichten en een met nieuws- en bedrijfsberichten.
Want Facebook is natuurlijk gebaat bij zoveel mogelijk feeds waarin ze advertenties kunnen verkopen. En er wordt ook vast gekeken naar Snapchat die Stories (individuele content) en Discover (content van uitgevers) apart aanbiedt.

Gunstig stemmen
Maar goed. Het zijn twee belangrijke ontwikkelingen die de consument gunstig moeten stemmen om deze platforms te blijven gebruiken.
Want voor je het weet, is het 25 mei, de dag dat de GDPR ofwel algemene verordening gegevensbescherming (AVG) ingaat.  In heel veel gevallen is het Google of Facebook dat verantwoordelijk is voor het vragen van toestemming van de gebruiker om zijn of haar data te gebruiken voor advertentiedoelen (2).
En juist deze data maakt het adverteren op de platforms van Google en Facebook zo aantrekkelijk. En dan kan je maar beter op goede voet staan met die gebruiker.

NPO
Een partij die nog moet werken aan zijn goede voornemens, is NPO. De NPO is nu al op de vingers getikt voor het privacy beleid van NPO Start, de app die terug- of juist vooruitkijken faciliteert. Ga je namelijk niet akkoord met het verzamelen van gegevens, dan kun je de app helemaal niet gebruiken. En dat mag niet. De consument is de baas over zijn gegevens, ook nu al. En over voornemens gesproken: NPO kan ook niet aangeven wanneer gebruikers hun voorkeuren wél kunnen aangeven (3)…..

De tech-reuzen zijn dus met goede voornemens (met het gezonde eigenbelang) in de weer. Hiermee lijken zij goede papieren te hebben als straks de AVG ingaat. Wie volgt?

 

(1) http://mashable.com/2017/10/23/facebook-explore-publisher-post-organic-reach-drop/#qfAqkELapPqS

(2) https://www.marketingfacts.nl/berichten/gdpr-de-gevolgen-voor-digital-advertising

(3) https://nos.nl/artikel/2210991-twijfels-bij-verzamelen-gegevens-kijkgedrag-npo-app.html