Met de winst van Tom Dumoulin tijdens het WK Wielrennen nog vers in het geheugen moest ik terugdenken aan twee incidenten tijdens dit wielerseizoen: het interview met ‘wielerarts’ Peter Janssen die verklaarde onze eigen Leontien van Moorsel epo te hebben gegeven. En het afscheid van Contador met zijn droomoverwinning tijdens de Vuelta waarbij het gerucht ging dat hij geduwd zou zijn.

Twee incidenten waarbij mogelijk sprake is van vals spelen. Maar toch heel anders van aard zijn. Van Van Moorsel wil eigenlijk niemand het geloven. Het is immers onze nationale trots, daar moet je niet aankomen. Maar waar rook is, is vuur. Het zaadje van twijfel is gezaaid.
Bij Contador is het meer een kwestie van gunnen. Want wie gunt een topsporter niet een mooi afscheid in zijn thuisland… Dat beetje vals spelen, daar is wel overheen te komen.

Liegen over leeftijd

In ons vak is er nu het gerucht dat het bereik van Facebook niet klopt. Eind 2016 was er al ophef over een Nielsen onderzoek dat aantoonde dat de bereikcijfers van Facebook video’s flink lager lagen dan dat Facebook zelf beweerde (1).
Nu, een jaar later, zie ik berichten in de buitenlandse vakpers over het feit dat Facebook zegt  veel meer millennials te kunnen bereiken dan er überhaupt zijn (2).

Hoe kan dit? Zijn er 300.000 Zweedse en 15 miljoen Amerikaanse millennials die liegen over hun leeftijd (3)? Of is er sprake van dubbele accounts? Zoveel?
Het wordt vooralsnog nog geen groot issue. Eigenlijk net zoals bij Van Moorsel. We willen simpelweg niet geloven dat de data van een van de grootste mediabedrijven ter wereld niet klopt.

Gunfactor

Maar het zaadje van twijfel is gezaaid.
Vanzelfsprekend gaat het niet alleen om bereik maar om ROI. En die is bij de meeste Facebook campagnes gelukkig nog steeds goed.
Maar ook het geven van vertrouwen en openheid is belangrijk voor adverteerders.
Want ook de gunfactor is in ons vak een belangrijk gegeven. Dat is en blijft nodig om Facebook als kanaal te blijven inzetten. Eigenlijk net als bij Contador. Een beetje vals spelen, daar is iedereen wel aan gewend in de mediawereld. Maar het moet niet te gek worden.
(1) http://www.marketwatch.com/story/facebooks-video-ad-scandal-shows-the-companys-disdain-for-advertisers-users-2016-10-11

(2)  http://www.marketwatch.com/story/facebook-accused-of-fake-audience-numbers-2017-09-06

(3) https://mumbrella.com.au/will-facebook-ever-stop-bullshitting-471535