Al weken geleden begon de campagne. Niet alleen voor de Gemeenteraad maar ook om mensen vóór of juist tegen de Sleepwet te laten stemmen. Argumenten om vóór te stemmen waren gebaseerd op angst (anders komen er aanslagen) en misplaatst vertrouwen (‘geloof ons nu maar, we gaan goed om met jullie privacy’). Maar ook de tegenstanders speelden in op angst: ‘jouw data komt in de handen van buitenlandse diensten’. Eng!

De uitkomst is bekend: het referendum laat het land in verdeeldheid achter. En laat alle ruimte voor de regering om de uitkomst naast zich neer te leggen. Geen van de kampen kan dit als een eclatant succes zien.
Ergens is dit logisch. Recent onderzoek van de Erasmus Universiteit toont aan dat mooie en feel-good reclame ons zo beïnvloed dat we er niet meer in slagen om een merk, dienst of product objectief te beoordelen. Zelfs niet als we er geld voor krijgen om onze mening te herzien. Een beter bewijs dat positieve reclame werkt is er niet. Dit is dus duidelijk niet goed gegaan in de Referendum campagne.

Databewust

Daarnaast worden mensen zich steeds meer databewust. Daar helpt ook – onbedoeld – het Grote Facebook schandaal aan mee.  De verontwaardiging is groot dat deze datagigant zo losjes, ja zelfs onzorgvuldig, met data is omgesprongen: zo maar 50 miljoen Amerikanen beïnvloed door het Trump kamp…. Ja, waarschijnlijk met communicatie met wél de juiste emoties.

Het schandaal wordt groter en groter: bijna tegelijkertijd met de excuses van Zuckerberg in Engelse en Amerikaanse dagbladen (!) komt het bericht naar buiten dat Facebook jarenlang belgegevens heeft verzameld. Daar is de sleepwet nog maar kinderspel bij.

Met dit in het achterhoofd staan we aan de vooravond van de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Naar schatting zal de online advertentiemarkt tussen de 35% en 50% teruglopen. Met dank aan Facebook zullen uitgevers en andere techpartijen nog meer moeite hebben om consumenten hun data te laten delen.

Campagne

In dat kader vraag ik me af of er een consumentencampagne komt. Om mensen op de komst van de nieuwe wet te wijzen. Dan hoop ik toch echt dat de campagne de juiste én positieve emoties oproept. En niet zal inspelen op angst, bijvoorbeeld dat je straks geen gratis content meer kan ontvangen omdat de advertentie-inkomsten gehalveerd worden.
Nee, deze campagne moet wijzen op alle positieve aspecten van een 1-op-1 relatie met een mediapartij. Met mooie beloningen en voordelen in het vooruitzicht. Ik zie of hoor hier echter nauwelijks iets van. Voor een positief sentiment en vertrouwen is tijd nodig. Denk aan dat bekende gezegde van ‘te voet komen en te paard gaan’. En over twee maanden is het al zo ver!

Ik hoop dat ons vak leert van wat er fout ging bij het Referendum en Facebook en een positieve draai kan geven aan de komst van de AVG. En laat zien dat wij de kracht van goede reclame begrijpen.